Pantilliset.fi

Palpa

Usein kysyttyä

Täältä löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Mikä Palpa on?

Palpa, Suomen Palautuspakkaus Oy, hallinnoi ja kehittää pantillisten juomapakkausten kierrätysjärjestelmiä. Palpan tavoitteena on tehdä juomapakkausten palauttaminen helpoksi ja siten kannustaa suomalaisia palauttamaan ja kierrättämään materiaali. Siten ympäristö ja luonto pysyvät puhtaina.

Mistä tunnistaa pantillisen juomapakkauksen?

Tölkeissä ja muovipulloissa on pantillisuuden osoittava panttimerkintä. Tölkeissä on vuoden 2017 loppuun asti käytössä kaksi erilaista panttimerkintää: kaulan nuolikuvio ja muovi- ja lasipulloista tuttu soikea panttimerkki. Lasipullojen pantillisuuden voi panttimerkinnän puuttuessa tarkastaa ostokuitista, hyllymerkinnästä ja pantillisuuden tarkistus –työkalulla. Panttijärjestelmä on erittäin kattava.

Mikä on erilaisten pantillisten juomapakkausten palautusaste?

Suomalaiset ovat erittäin hyviä kierrättäjiä ja meillä on pitkät perinteet juomapakkausten kierrätykselle. Tuoreimmat palautusasteet löytyvät täältä.

Voiko kauppa velvoittaa kuluttajaa ostamaan tuotteita myymälästään palautuskuittia vastaan?

Kierrätysjärjestelmien sääntöjen mukaan palautuspiste on velvollinen maksamaan pantin kuluttajalle. Pantin takaisinmaksu ei velvoita ostamaan mitään. Kuluttaja on oikeutettu saamaan pantin takaisin sellaisesta pantillisesta pakkauksesta, joka on ehjä, puhdas ja jonka tunnistaminen järjestelmään kuuluvaksi on vaivatta suoritettavissa. Epäselvässä tai kohtuuttomassa tilanteessa reklamaatio kannattaa tehdä kyseisen myymälän tai ketjun kuluttajapalveluun.

Joutuuko juomien myyjä ottamaan vastaan kaikkia pantillisia juomapakkauksia? Entä maksamaan niistä pantit?

Pantillisten juomapakkausten vastaanottovelvollisuus määritellään jätelaissa. Myydessään kuluttajille pantilliseen järjestelmään kuuluvia pakkauksia, joutuu myyjä myös ottamaan niitä vastaan ja maksamaan niistä pantit. Velvollisuus on järjestelmäkohtainen (tölkki, muovipullo, lasipullo) - esim. pantillisia lasipulloja myyvä vähittäiskauppa joutuu ottamaan vastaan pantillisia lasipulloja ja maksamaan niistä pantit. Pakkauksen sisällöllä myyntivaiheessa (esim. virvoitusjuoma / olut) ei ole merkitystä.

Voiko kauppa kieltäytyä ottamasta vastaan palautuksia, jos pullonpalautusautomaatti on rikki?

Mikäli palautusautomaatti on rikki, myymälä on silti velvollinen ottamaan vastaan tyhjät pantilliset juomapakkaukset ja maksamaan niistä pantit.

Kuka vastaa palautusautomaattien toimivuudesta?

Myymälät omistavat palautusautomaatit ja vastaavat niiden toimintakunnosta ja huollosta.

Miksi panttia ei saa ulkomailla ostetuista pulloista/tölkeistä?

Pantin saa vain niistä juomapakkauksista, jotka on liitetty Palpan kierrätysjärjestelmiin. Pantti maksetaan niistä juomapakkauksista, joista on maksettu pantti järjestelmän ylläpitäjälle Suomessa.

Mitä automaattiin palautetuille juomapakkauksille tapahtuu palautuksen jälkeen?

Voit tutustua palautettujen juomapakkausten jatkokäsittelyyn ja uudelleen hyödyntämiseen tarkemmin täällä.

Mikä nykyisistä juomapakkauksista on ympäristöystävällisin?

Kaikki pantilliset pakkausvaihtoehdot on kehitetty ympäristö huomioon ottaen ja ne ovat kaikki ympäristöystävällisiä. Pääasia on, että juomapakkaukset palautetaan kierrätykseen.

Miksi kaikista mehupulloista ei saa panttia?

Kaikkia tuotteita ei ole liitetty pantillisiin juomapakkausten kierrätysjärjestelmiin. Juomien valmistajat ja maahantuojat voivat liittää pantillisiin kierrätysjärjestelmiin tullitariffin ryhmään 22 kuuluvia tuotteita, johon eivät kuulu esimerkiksi tiiviste- ja täysmehut.

Miksi myytävänä on pantillisia juomapakkauksia, joita ei voi palauttaa kaikkiin palautusautomaatteihin?

Markkinoilla on myynnissä pantillisia juomapakkauksia, joita ei ole liitetty Palpan kierrätysjärjestelmiin. Lidl-kauppaketjulla on oma palautusjärjestelmänsä kierrätysmuovipulloille.

Miksi lastenruoka-/silli-/kurkkupurkkeja ei voi palauttaa palautusautomaattiin?

Ne eivät kuulu pantillisten juomapakkausten palautusjärjestelmään. Erilaiset lasipakkaukset voi kierrättää tehokkaasti toimittamalla ne lähimpään lasinkeräysastiaan.

Onko muille elintarvikepakkauksille pantillisia kierrätysjärjestelmiä?

Muille elintarvikepakkauksille ei toistaiseksi ole pantillisia kierrätysjärjestelmiä.

Voiko palautusjärjestelmää väärinkäyttää? Mitä siitä seuraa?

Väärinkäytön mahdollisuus on valitettavasti olemassa ja tällöin kyseessä on aina rikos, johon puututaan.

Milloin tölkkien panttimerkintä muuttuu?

Ensimmäiset soikealla panttimerkillä varustetut tölkit tulevat kauppoihin toukokuussa 2014. Vanhaa nuolimerkintää saa kuitenkin käyttää 31.12.2017 saakka. Vuoden 2017 loppuun asti kaupoissa voi siis olla sekä uusilla että vanhoilla panttimerkinnöillä varustettuja tölkkejä.

Mihin asti vanhalla nuolimerkinnällä varustettuja tölkkejä voi palauttaa?

Vanhalla panttimerkinnällä varustetuista saa pantin takaisin 31.12.2017 jälkeenkin.

Muuttuuko tölkin pantti uuden merkinnän myötä?

Panttimerkinnän muutos ei vaikuta tölkin panttiarvoon. Panttiarvon määrää jätelain juomapakkausasetus, ja sen perusteella juomatölkkien pantti on tällä hetkellä 15 senttiä.

Voiko muutos aiheuttaa ongelmia palautusautomaatin toimintaan?

Ei. Automaatti tunnistaa pantilliset tölkit jatkossakin viivakoodin ja tölkin muodon perusteella. Panttimerkintä on kuluttajaa varten.

Miksi tölkkien panttimerkintä muuttuu?

Muissa pantillisissa juomapakkauksissa on käytetty soikeaa panttimerkkiä jo aiemmin. Kun juomatölkkien merkintä nyt muuttuu, saadaan kaikkiin pantillisiin pakkauksiin yhtenevät panttimerkinnät ja pantillisten pakkausten tunnistaminen helpottuu.